TG-6.9 X
6.9X
 
Uusi runko ja uudet tilajärjestelyt monipuoliseen veneilyyn.
 

TG - 6.9 X

Käytännöllisyys ja ominaisuudet

TG-6.9X -vene on suunniteltu saaristo-olosuhteisiin vaativaan veneilyyn, heille jotka arvostavat mukvuutta ja monikäyttöisyyttä. Tämä viides veneemme, mallisarjamme keskimmäinen, erottuu muista malleistamme erityisesti laajalla takakannellaan. TG:n suunnittelu- ja testiryhmämme perusteellinen kahden ja puolen vuoden kehitystyö ja rungon yli sadan tunnin testiajot olivat vaivan arvoiset. Saimme veneen runkoon ja tiloihin ne ominaisuudet jotka niin käyttäjien kuin meidän oman kokemusperäisen tietomme mukaan tällaiseen veneeseen kuuluu.

Testiajoimme venettä yli 100 tuntia, vertailussa olivat 100hv, 115hv ja 150hv moottorit. TG - testiryhmän menestyksekäs kilpaveneiden rakennus- ja kilpailuhistoria suunnittelutyössä on arvokas kokemus ja tietopohja - näin käytännön kilpakokemukset runkosuunittelusta on nyt sovellettu siviiliveneilijän hyödyksi. Turvalliset ja taloudelliset rungot, lujat ja keveät rakenteet ja oivaltava tilankäyttö on luonteenomaista veneillemme.

Ergonomiaa ja tilaa kulkea

Ulkonäössä on noudateltu samaa muotokieltä kuin TG-5.9: ssä ja palkitussa TG-Alfassa. Tässä uudessa konstruktiossa hytin sijoittelu edemmäs tekee veneen takakannesta todella laajan, ja käytännöllisen lastauskannen. Silti keulan avotila V-penkkeineen tarjoaa istumapaikat kolmelle. Sen sivupenkissä on säilytystilaa ja lisäksi erillinen köysiboxi.

Keulan ankannokka helpottaa kulkua maihin, helppo askellus kannen tasolle korkeiden kaiteden välissä tekee veneeseen nousun ja poistumisen keulasta vaivatonta. Leveä ovi hytin etuseinän paapuurin (vasemmalla) puolella antaa etukannelle enemmän hyötytilaa kuin keskelle sijoitettu kulkuovi.
Avotilojen korkeat kaiteet, matala askelluskorkeus kaikkialla, sisäkannet ja sivukannet ovat helppokulkuisia. Neljässä eri tasossa saavutettua helppokulkuisuutta. Kaiteet kiertävät hytin reunoja eteen saakka.

Tilavassa hytissä kippari istuu lähes veneen keskilinjalla. Ohjaamon tiloja sekä hallintalaitteiden sijoittelua on mietitty käyttäjän kannalta tarkkaan. 12-tuumaiselle plotterinäytölle on luonteva paikka kojetaulussa, aivan kuljettajan käden ulottuvissa ilman kurkottelua. Ajamisen akttiviset hallintalaitteet on keskitetty kuljettajan oikealle puolelle, samoin kaukohallintalaite ja trimmitasojen kytkimet ja hakuvalojen katkaisimet. Ohjaajalle vieressä on myös hyvin säilytystilaa pikkutavaralle.


Matkustajalle on istuin kuljettajan vasemmalla puolella ja näiden takana penkki kahdelle. Kuljettajan takana hytin takaseinällä on penkki kadelle ja sitä vastapäätä lisäksi kuljettajan vieressä yhdelle. Takapenkin voi halutessa sirtää sivupenkiksi. Näin hytin keskilattialle jää enemmän tilaa liikkumiseen esimerkiksi yhteysvenekäytössä. Pöydän avulla syntyy pieni sohvaryhmä oleskeluun.

Käytännölliset, muunneltavat ja mukautuvat tilaratkaisut

Oikenpuoleisen penkin alla on avonainen säilytystila, vasemman penkin säilytystila on suljettava. Vasemman istuimen edessä on lokero esimerkiksi merikartoille. Kipparin istuimen alla on keitin ja kylmäboxi. Keittimen vieressä on pesuallas. Penkkejä hyödyntäen ja mutaman petipatjan avulla saadaan hyttiin helposti kunnon kasoisvuode, mitoiltaan 140cm x 200cm. Seisomakorkeutta hytissä on 189-200 cm.

Katossa on lähes koko hytin levyinen, kaksiosainen kattoluukku. Se avaa 2/3 katosta. Lisäksi avaamalla hytin takaseinän suuren liukuoven, voi melkein tuntea istuvansa ulkona. Kesäkeleillä siis lähes avoveneen ilmava tunnelma.

Turvallista avotilaa ja kuljetuskapasiteettia

Takakansi on todellinen lastauskansi. Se on suuri ja avoin, ja sen nurkissa on kaksi penkkiä. Vasemmalla paapuurin puolella on korkeampi penkki, jossa on hyvä matkustaa. Takana styyrpuurissa, oikealla kulmassa on matalampi penkki, joka helpottaa veneeseen nousua takakulmasta, kaiteessa on kulkuaukko. Molemmissa penkeissä on säilytystilaa. Jompaakumpaa voi käyttää ankkuriboxina. Keskellä takakantta lattiassa on iso luukku. Sen alla on erittäin kookas säilytyslaatikko, jota voi myös käyttää. jopa sumppuna. Taka-avotilaa kiertää lantion korkeudella tukeva kaide. Se tarjoaa hyvän ja tukevan otteen, kattaen turvallisuuden kaikkeen takakannella liikkumiseen tai liukasteluun.
Kaikki veneen runsaat laiteet tarjoavat lepuuttajille aina sopivan kiinnityspisteen ympäri veneen. Satamissa veneen runko ja sivukannet ovat erityisen vaivattomia suojata lepuuttajilla kolhuilta tai naarmuilta.


Oikeanpuoleisessa laidassa on upotettu avonainen boxi köysille, lepuuttajille tai muuta tarpeelliselle tavaroille. Saatavana on myös klaffipenkki takakannen yhdelle tai molemmille sivuille. Pöytää voidaan käyttää sisällä tai takakannella. Myös paapuurin puolella takana on tuuletusta täydentävä avoin köysiboxi, jonka kautta runkoa tuulettuu ajossa.

Katon muotoilu on TG-5.9 ja TG-Alfasta tuttua ja käytännöllistä tyyliä, jossa on hyvät asennustilat ja muodot tutkalle ja yhdelle tai kahdelle hakuvalolle. Katon reunoja kiertää tukevat kaiteet hytin etureunaan saakka ja takakannen yllä hytin takaosassa on kaksi erillistä kaidetta.

Keulaan on upotettu tehokas LED-ajovalo, joka auttaa pimeällä merimerkkien paikantamisessa ja satamaan tultaessa. Tämä ajovalo on siten upotettu, ettei se aiheuta häikäisevää heijastusta veneeseen. Avotila valaisuun edessä on oma valonsa. Hytin takareunassa on taakse valaiseva työvalo, joka auttaa myös peruuttaessa.

Runko on veneen tärkein osa

Kuten kaikissa TG- veneissä, rungon ja veneen ajo-ominaisuuksiin on panostettu paljon kokemusta ja koeajoja. TG Alfasta tuttu rungon etuosan syvä ja korkea v-muoto antaa pehmeän ja iskemättömän kulun ja korkea keula yhdessä ylös nouseva vapaalaita tekee veneestä kuivan ja turvallisen.
Veneen perä on muotoiltu erittäin kantavaksi ja vakautta antavaksi. Alfan tuttu loivakulmainen suksi takana kölillä nostaa perän jo hiljaisessa vauhdisssa. Tämän ansiosta kovassakin kelissä voidaan ajaa hitaasti. Pienellä vauhdilla päästään mukavaan kulkuun hyvässä asennossa ja taloudellisesti lähtien 10 solmun nopeudesta ja runko hyvässä asennossa. Näin vene kulkee taloudellisesti kaikilla nopeusalueilla. Millimetrintarkasti sijoitetut ja minimoidut nousulistat optimoivat keulan ja perän erityispiirteet, ja yhdessä nämä antavat rungolle tarvittavan kantavuuden ja antavat hyvän ajettavuuden. Tälle rungolle on asetettu suuret vaatimukset rungon kantavuudelle. Todella hyvä kuormankesto on saavutettu palteiden uudella muotoilulla.


Molemmilla avotilojen kansilla on erityisen nopea vedenpoisto, nk. ”Quick draining”. Vedenpoistoaukkojen pinta-alat ovat noin 2,5 kertaa isommat kun mitä määräykset tänään edellyttävät. Suuret vesimäärät poistuvat avotiloista erittäin nopeasti.